För dig som utställare
Information för utställare i Kulturmagasinet
Här följer lite information för dig som blivit antagen att ställa ut på Åmåls Fotofest.
Praktisk Information
Dina bilder kommer ställas ut i Kulturmagasinet/Gamla Kyrkan. Du har tre 80 cm breda skärmar till ditt förfogande. Nedre gräns för montering av bilder är 70 cm och den övre gränsen är 185 cm. På denna yta ska också en presentation i A4-format få plats, den fixar vi. Du har relativt stor frihet på format när det gäller bilderna men det går inte att ha ramade bilder. Dina bilder bör vara monterade i en passepartout eller på ett tjockare papper/papp. Hur många bilder du får plats med avgörs givetvis av storleken på dina bilder. Det bästa sättet att fästa bilderna på väggen är med nålar.
Presentation
Om du inte redan skickat in det så vill vi ha en presentation av dig som kan publiceras på hemsidan, och i anslutning till din utställning. Presentationen ska bestå av en bild på dig, namn, bostadsort och en kort presentation av dig och ditt fotograferande. Presentationstexten ska vara mellan 1300 och 1500 tecken och skriven i tredjeperson, alltså inte i jagform. Du får gärna lägga med länkar till hemsida eller sociala medier där du visar upp ditt fotograferande.
Hålltider under Åmåls Fotofest 2025
Fredag 25 april
Vi ställer i ordning utställningen i Kulturmagasinet mellan 16:00-19:00. Vi vill helst att du kommer själv och sätter upp dina bilder, men är det inte möjligt kan du kontakta oss så löser vi det. Det har tidigare år funnits önskemål om en träff för utställare på fredagskvällen efter att alla bilder är på plats i Kulturmagasinet. Vi kommer att träffas och ta en fika cirka klockan 19:30 för de som vill komma, plats meddelas senare. Deltagandet är frivilligt och var och en står för vad den själv förtär vid fikat.
Lördag 26 april
Fotofesten invigs i konsthallen på Kulturhuset i Åmål klockan 10:00. Därefter har utställningarna på Kulturmagasinet/Gamla kyrkan och hos ByCazandra.
Öppettider denna dag är mellan 11:00-15:00. Klockan 15:30 blir det föreläsning av Anders Hanser på Konsthallen i Kulturhuset. Föreläsningen är gratis, men kom i tid då antalet platser är begränsat.
Söndag 27 april
Utställningarna håller öppet mellan 11:00-15:00. I år arrangeras en fotoloppis under söndagen. Det kan vara kameror, objektiv, blixtar, stativ, böcker, back-drops och annat, allt som är fotorelaterat. Sälj, köp eller byt, det är upp till dig vad du vill.
Förboka senast onsdag 23/4 på info@amalsfotofest.se, 100 kr/meter försäljningsyta. Var ute i tid då antalet platser är begränsat!
Måndag 28 april
Utställningarna har öppet mellan 14:00-18:00.
Tisdag 29 april
Utställningarna har öppet mellan 14:00-18:00.
Onsdag 30 april – Valborgsmässoafton
Utställningarna har öppet mellan 14:00-18:00.
Torsdag 1 maj
Utställningarna har öppet mellan 11:00-15:00.
Fredag 2 maj
Utställningarna har öppet mellan 14:00-18:00.
Lördag 3 maj
Utställningarna har öppet mellan 11:00-15:00. Efter att utställningen har stängts hämtas de bilder som är utställda på Kulturmagasinet/Gamla kyrkan. Kulturmagasinet är öppet 15:00-16:30 för avhämtning av bilder. Om ni inte kan hämta era bilder själva kontakta oss så tar vi hand om bilderna så länge. Skickar ni någon att hämta era bilder så var god meddela detta i förväg till oss så att vi vet att någon annan hämtar bilderna.
OBS! Om det finns besökare kvar i lokalen strax efter klockan 15:00 väntar vi tills alla lämnat lokalen. Inga utställningar plockas ned så länge någon besökare finns kvar i lokalen.
Hela fotofesten
På Konsthallen och ByCazandra är det dessutom även öppet under deras respektive ordinarie öppettider.
Avslutningsmiddag
Efter att Åmåls Fotofest har avslutats bjuder vi in till avslutningsmiddag i Åmåls Fotoklubbs lokaler på Hemvärnsgården i Åmål vid 17:30. Samtliga utställande fotografer är inbjudna till denna middag, men vi behöver veta om ni ska delta senast måndag 28/4. Deltagandet är fritt men om du anmäler dig och inte dyker upp debiteras en kostnad för maten. Det går alldeles utmärkt att ta med sig respektive, men de betalar då för sin mat.
Meddela eventuella allergier vid anmälan. Anmälningsinformation kommer inom kort.
Försäljning
Om du vill sälja bilder eller böcker under fotofesten är det helt i sin ordning. Vi tar inte ut någon avgift för det. Men du bör göra klart alla detaljer för oss så att vi vet hur en kund går tillväga för att köpa en bild, bok eller en annan vara. Är du på plats själv under hela tiden behöver vi självklart inte vara inblandade, dock är det bra om vi har dina kontaktuppgifter eller information om hur affären ska ske/betalning ska ske. Om du säljer en av dina bilder får kund hämta denna tidigast 3/5 klockan 15:00, eller efter överenskommelse med dig. Har du böcker att sälja kan vi hjälpa till med det.
Saluplats eller annons
Om du har böcker, fotorelaterade produkter eller liknande du vill sälja går det bra att boka bord eller bänkplats för försäljning. Priser och bokningsinformation kan du få via mail eller telefon.
Sponsorer och välgörare
Åmåls Fotofest tar inte ut någon entré till våra utställningar eller föreläsningar. De flesta kringaktiviteter är också fria. Detta är bara möjligt tack vare våra sponsorer och välgörare. Vilka de är ser du längst ned på sidan och i vårt tryckta fotofestprogram. Gynna dem gärna om möjligt, det gynnar oss.
Ytterligare frågor
Har du fortfarande frågor gällande ansökan och utställning kan du kontakta oss på vår e-post. Vi kollar inkorgen med frekventa mellanrum och återkommer så snart vi kan. Eftersom det är flera av våra representanter som går igenom inkorgen så är det den vägen vi kommunicerar rörande dessa frågor.
Styrgruppen Åmåls Fotofest
Åmåls Fotofest info@amalsfotofest.se
Press, media & allmänna frågor:
Lennart Hansson 0705903111
Allmänna frågor:
Anders Nilsson 0705107323
Anmälan & allmänna frågor:
Anders Hansson 0103300908
Allmänna frågor:
Therese Ingraham 0763092845
Kulturmagasinet/Gamla kyrkan & allmänna frågor:
Morgan Torger 0703901098
Allmänna frågor:
Lena Hesselroth 0103300914
Allmänna frågor:
Tony Berg 0705808360